Close

Counter-Strike: Global Offensive

Anmeldelse af: Rasmus Lund-Hansen
Publiceret d. 27/08/2012 @ GameReactor.dk

Det er svært at overdrive hvor stor en indflydelse, det oprindelige Counter-Strike havde. Det var et af de første online-skydespil, der gik efter en kvasi-realistisk stil, og således skylder stort set samtlige moderne shootere noget til CS.

Det var også spillet, der for alvor viste hvor stort potentiale der var i mod-scenen, på godt og ondt. Counter-Strike blev nærmest det første mod, der faktisk overgik sit “moderspil” i popularitet. Det inspirerede selvsagt et væld af kloner og hævede ambitionsniveauet for moddere helt vildt. Alle ville lave det næste CS. Få af dem nåede længere end et par screenshots af våbenmodeller uden teksturer.

Counter-Strike blev så stort, at Valve endte med at købe mod’et og gøre det til et selvstændigt spil, og siden da har originalen og diverse afstikkere solgt mere end 20 millioner eksemplarer.

Udgivelsesår

2012

Valve Corporation&Hidden Path Entertainment

7

GameReactor Score

Den definitive version af Counter-Strike er version 1.6 fra 2003, der trods et konstant versionsnummer er blevet opdateret løbende siden da. CS 1.6 kører på den oldgamle Gold Source-motor, der også drev det første Half-Life, og er på mange måder nærmest arkaisk efter tidens standarder.

Ikke desto mindre holder mange purister fast i denne udgave af spillet, fordi de føler at efterfølgeren Counter-Strike: Source, der benytter Source-motoren fra Half-Life 2, har diverse mangler og særheder specielt i styringen, som gør det underlegent i forhold til originalen.

Og det er tilsyneladende denne kløft, Counter-Strike: Global Offensive skal bygge bro over. Valves seneste udgivelse er essentielt et teknisk make-over, der ikke rigtig piller ved det klassiske gameplay, men blot flytter det over i en noget mere moderne spilmotor.

På det punkt tager CS:GO stort set ingen chancer. Her er de samme spiltyper på de samme baner, som vi har spillet siden årtusindeskiftet. Et hold af terrorister og antiterror-folk kæmper om at slå hinanden ihjel og/eller at redde en flok gidsler eller detonere en bombe, alt efter spiltypen. Her er ingen respawns, så når man dør, må man pænt vente på sidelinjen, indtil næste runde starter. Her er ingen unlocks eller levelprogression – i stedet belønnes hver sejr, nederlag og drab med en sum penge, som man så bruger til at købe våben og udstyr for i starten af runden. Overlever man til runden er slut, beholder man sit grej, men er man død, starter man med standardudrustningen.

På det punkt er her stort set intet nyt under solen – men det er til gengæld bemærkelsesværdigt, hvor sjovt Counter-Strike stadig er at spille. Det er også et forholdsvist svært spil, hvor det gælder om at holde hovedet koldt, og indtil man lærer banerne at kende, skal man ikke regne med at få et ben til jorden. Døden kommer pludseligt, og headshots er et absolut must, hvis man skal have en chance.

Andre Populære Spil